۲۶
دی
۱۴۰۳
شماره
۵۸۰۸
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه ورزش: پیست اسکی «تاریک دره» همدان اگرچه به عنوان بهشت گمشده ایران همواره مطرح بوده، اما در سالهای اخیر آنطور که باید برای حل مشکلات آن از سوی مسؤولان مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
پیست اسکی تاریک دره همدان بعد از پیست دیزین و شمشک به عنوان سومین پیست مطرح و مجهز کشور در سال ۱۳۶۴ تاسیس و به بهره برداری رسید.
پیست تاریک دره به عنوان کوچکترین پیست اسکی کشور که در دهه ۸۰ توانست مجوز تبدیل به پیست بین المللی را به دست آورد، در سالهای گذشته به خصوص در دهه ۹۰ نادیده گرفته شد.
این پیست در دهه ۸۰ طی بازدید ناظران فدراسیون جهانی اسکی در فهرست پیستهای بینالمللی کشورمان قرار گرفت هر چند در آن زمان سیدعبدی افتخاری مدیرکل ورزش و جوانان همدان از فعالان اسکی بود و علاقه وافر او به این رشته باعث شد تا امتیاز جهانی نصیب این استان شود.
اما طولی نکشید که با رفتن افتخاری از مدیریت ورزش استان که البته به ریاست او در فدراسیون اسکی نیز منتهی شد، روشنایی از پیست تاریک دره رخت بست و با گذر زمان مشکلات آن به فراموشی سپرده شد.
جاده محلی بلای جان پیست بین المللی
پیست اسکی تاریک دره با یک هزار و ۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و البته تله سییژ این مجموعه با ۱۰۰ صندلی و یک هزار و ۶۰۰ متر طول خط به دلیل نبود استانداردهای لازم تعطیل و راهاندازی مجدد این دستگاه نیازمند عزم جدی مسؤولان اجرایی است.
با این حال نزدیکی تهران به همدان و قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی پیست تاریک دره در نزدیکترین مسیر تردد تا مرکز شهر همدان باعث شده تا اسکی بازان شرایط آن را ایده آل بدانند.
اما با وجود برخورداری از این امتیازها، مسیر منتهی به پیست تاریک دره جادهای محلی است و این امر به دغدغهای برای اسکی بازان تبدیل شده است.
سالهاست که همزمان با فصل بارش برف در همدان بهویژه در دامنههای الوند و در مسیر گنجنامه، ابتکار همیشگی راهداران مسدود کردن مسیر پیست تاریک دره است.
همان پیست بینالمللی که حتی رئیس فدراسیون اسکی نیز موقعیت راهبردی آن را در کشور بینظیر میداند اما مسیرش را همچنان محلی و بدون ایمنی و استاندارد قلمداد میکند که امروزه به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.
جاده پر پیچ و خم این پیست از میان کوه و دره، مسیری هر چند با جاذبه طبیعی و نمایی زیبا از طبیعت بکر کوهستان به تصویر میکشد، اما خطر در هر قدم کمین میکند.
این مسیر هر چند در دورههای مختلف با بیل مکانیکی و در حد چند متر، خاکبرداری و عریضسازی شده است اما همچنان استانداردها و ایمنی لازم را ندارد.
در این سالها نیز مسؤولان اجرایی و اهل فن نتوانستهاند چارهای به جز مسدود کردن فصلی جاده پیست، اقدام نو و کارگشایی انجام دهند و مهمترین اقدام آنها نصب چند نیوجرسی در کنار جاده در راستای ایمن سازی بوده است.
بهشت گمشده گردشگری
این در حالی است که محور توسعه استان گردشگری نامیده شده و این پیست بینالمللی میتواند ظرفیتی بالقوه در رونق صنعت گردشگری بهویژه در حوزه زمستانی و ورزشی همدان تبدیل شود.
پیست تاریک دره علاوه بر زیرساختهای لازم برای انجام اسکی، با داشتن امکاناتی نظیر غذاخوری، کمپ اقامت، تله سی یژ، طبیعت، رودخانه و فضای سبز و سایر امکانات تفریحی، قابلیتهای متنوع را برای استفاده گردشگران مهیا ساخته است.
اگرچه هنوز به آناندازه که نیاز به راهاندازی پیست اسکی هست، برف در این پیست بارش نداشته، اما نگرانیها برای مسدود شدن مسیر پیست همچنان دغدغه اصلی فعالان ورزش اسکی است.
پیست تاریک دره با ۱۰ کیلومتر فاصله از مرکز شهر همدان به عنوان نزدیکترین پیست اسکی در کشور به شمار میرود اما همچنان جاده محلی را در مقابل خود میبیند.
بهشت پنهان ایران مشتاقانه در انتظار گردشگران و دوستداران طبیعت است تا همچنان حیات خود را تداوم ببخشد.
فعل خواستن، کلید بازگشایی مسیر پیست
فرماندار همدان با اشاره به اینکه پیست اسکی همدان ظرفیت بسیار خوبی برای ما است، گفت: مطابق صحبتهای استاندار همدان مقرر شد مسیر پیست اسکی بازگشایی شود و ما باید تصمیمات درستی در این فضا بگیریم و از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی با اشاره به نقش ظرفیتهای گردشگری و ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی، مطرح کرد: ما درباره یک راه 24 ساعته حرف نمیزنیم، بلکه میخواهیم درباره یک مسیر ورزشی حرف بزنیم که باید در ساعات مشخصی باز باشد، همچنین باید کمیتهای شکل گرفته و درباره وضعیت این مسیر تصمیمگیری کند.
فرماندار همدان با تاکید بر اینکه باید به مطالبه مردم پاسخ داده شود، افزود: خاصیت ما این است که از منابع موجود استفاده کرده و کاری انجام دهیم. 9 ماه از سال این مسیر باز است و تنها دو یا سه ماه این مسیر بسته است پس میتوان این مسیر را در ساعات مشخص باز نگه داشت کما اینکه حادثه نیز همیشه هست. باید بدانیم بهمن سال 91 در خود پیست اسکی رخ داد و نه در مسیر منتهی به پیست اسکی.
وی مطرح کرد: این پیست از سال 64 ساخته شده و در طول این مدت اگر 50 متر از آن ایمن شده بود الان نگران این مسائل نبودیم، حالا هم نباید یکدیگر را متهم کنیم باید به دنبال راه حل باشیم و برای این مسیر اعتبار گذاشته و فکری برای آن کنیم.
مخفی با اعتراض به صحبت معاون راهداری همدان، افزود: اعتبار و قیر راههای همدان در ملایر هزینه شد به همین دلیل راههای همدان چنین وضعیتی دارند، پس شما حق ندارید در جلسه نشسته و به جای پاسخ دادن تکه بیندازید. ما به اندازه یک راه روستایی هم به این مسیر توجه نکردهایم، ما الان زیر سوال هستیم، مردم میگویند خاصیت شما به عنوان یک مدیر چیست، پس وقتی فردی مثل استاندار جسارت میکند و آبروی ما را حفظ میکند، ما هم به جای اینکه بگوییم گریدر را باد برد، باید کاری انجام دهیم.
وی با اعتراض به برخی مدیران و با ذکر این نکته که چرا تمام مشکلات جهان اسلام را برای این مسیر بیان میکنید، عنوان کرد: چرا آن روز که استاندار برای بازدید از مجموعه و مسیر آمده بود این مشکلات را به استاندار نگفتید؟ چرا وقتی یک مقام ارشد را میبینید روبهروی او میگویید همه چیز خوب است، اما پشت سر او میگویید نمیشود.
فرماندار همدان با بیان اینکه مدیر با ربات فرق دارد، اگر قرار است تنها مجوز امضا کنم یک ربات هم میتواند این کار را انجام دهد، ادامه داد: وقتی میخواهیم روی فاضلاب را بپوشانیم کسی گردن نمیگیرد وقتی یک سیرک میخواهد در شهر نمایش اجرا کند کسی مجوز نمیدهد، اما وقتی فرمانداری مجوز میدهد باقی میآیند، مصاحبه می کنند. اگر بخواهیم کشور را براساس این موارد اداره کنیم نمیشود کارها را انجام داد و باید همه چیز را تعطیل کرد.
وی با بیان راهکارها برای بازگشایی جاده پیست اسکی همدان مطرح کرد: در این مدت افرادی میتوانند از مسیر استفاده کنند که معرفی نامه پیست اسکی و بیمه داشته باشند، مسیر از گنجنامه تا پیست اسکی باز و مسیر از پیست اسکی به سمت تویسرکان باید بسته شود. برای کنترل ورود و خروج به مسیر نیز باید ورزش و جوانان این کار را انجام دهد، همچنین زمان تردد در مسیر 9 صبح تا 15 بعد از ظهر خواهد بود. پاکسازی مسیر نیز بر عهده راهداری است، همچنین برای کنترل وضعیت مسیر و اینکه در چه زمانی مسیر باز یا بسته باشد کمیتهای شکل گرفته و تصمیمگیری خواهد کرد.
فکری، فرمانده پلیس راه استان همدان نیز با اشاره به اینکه مسأله یخ زدگی مسیر پیست اسکی و آبی که در آن مسیر روان است باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مسأله ایمنی راه پیست اسکی همدان مهم است و در این جاده اتفاق نظر بر عدم وجود ایمنی است.
وی گفت: مشکل ما زمان بارش برف نیست، بلکه پس از بارش برف است که خطرات افزایش مییابد پس اگر قرار است این مسیر استفاده شود، باید در این مدت این جاده اختصاصی شود، همچنین باید این مسیر برای بروز مقابله با حوادث بیمه شده و کانالیزه شدن ترددها در مسیر نیز باید مورد توجه باشد.
فرمانده پلیس راه استان همدان با اشاره به اینکه در سایت پیست اسکی محلی برای گردش خودرو یا پارک آن وجود ندارد، بیان کرد: این مسیر هم ریزش بهمن دارد و هم ریزش سنگ یعنی وقتی هوا گرم شود برف به هنگام آب شدن سنگها را با خود پایین میآورد، از این رو حرف ما ایمنی مسیر است علاوه بر این پیشنهاد ما ایجاد گیت در مسیر است تا ترددها و محافظت از مسیر با برنامهریزی محقق شود.
آهکی، مدیرکل حمل و نقل جادهای و راهداری همدان نیز گفت: مسیر پیست اسکی ایمنی ندارد و نمیشود این گونه اقدام کرد باید با کار جمعی تدبیری اندیشیده شود حتی سال قبل که این مسیر را باز نگه داشتیم مشکلاتی وجود داشت، همچنین باید مسیر کانالیزه شده و ضمن تقسیم وظایف، زمانی برای ترددها تعیین شود.
وی بیان کرد: بلکه این یک کار جمعی است و همه باید در این کار نقش داشته باشند.
ربانی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان نیز اظهار کرد: حرف استاندار بر بازگشایی مسیر و تعامل دستگاهها است، این مسیر سالها باز بوده است پس اگر قرار است به دلیل سقوط بهمن و برف جاده بسته باشد ، گردنه اسدآباد را نیز باید ببندیم.
وی با بیان اینکه سالها پیش ما مسابقات اسکی را در این پیست برگزار کردیم، گفت: امروز مقصر اصلی بسته بودن جاده راهداری و کم کاری آنهاست حتی روزی که با استاندار برای بازدید به پیست رفتیم به عمد مسیر پاکسازی نشده بود.
ربانی بیان کرد: 26 میلیارد تومان برای گردنه اسدآباد هزینه کردید یک میلیارد هم برای این مسیر هزینه کنید چطور سالهای قبل چنین مشکلاتی پیش نمی آمد و حالا این مسیر دچار مشکل شده است.
وی با بیان اینکه وقتی تصمیم و انگیزه برای کار نباشد آن زمان مسیر را بسته و تجهیزات را به جای دیگری میبریم ادامه داد: استاندار گفت مسیر باید باز باشد و دستگاهها برای این کار تعامل داشته باشند پس پیشنهاد می کنم از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر تردد در مسیر بوده و به مردم اطلاع رسانی کنیم که تنها خودروهای خاص که توان تردد در این مسیر را دارند میتوانند از مسیر استفاده کنند.
حقیقی، مدیرکل ورزش و جوانان نیز با اشاره به اینکه پیست اسکی ظرفیت کم نظیری است اما 4 یا 5 سال است بلااستفاده مانده است اظهار کرد: با تلاشی که در طول 3 سال گذشته داشتیم غذاخوری و خوابگاه مجموعه مجددا فعال شده و در حال آماده سازی است همچنین دو دستگاه برف کوب نیز در مجموعه فعال هستند.
وی با بیان اینکه امروز خطرناک ترین پیست اسکی کشور باز بوده و فعال است افزود: از سوی ما اقدامات بیمه ای در پیست اسکی انجام شده است و ما در مجموع پیست اسکی مشکلی نداریم کما اینکه اگر اتفاقی بیفتد من هم باید پاسخ گو باشم.
معصوم علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز بیان کرد: همه ما برای انجام کاری اینجا هستیم و در این فضا ایمنی مردم بسیار اهمیت دارد، اما وقتی در سطح کشوری اعلام عمومی میکنیم که جاده پیست اسکی بسته است، این یک آسیب است.
وی افزود: این جاده در طول سال کارکرد دارد پس باید ببینیم در طول مدتی که بسته است چند روز بارش برف در مسیر داریم یعنی ما میتوانیم با احتساب این موضوع فقط روزهای برفی جاده را ببندیم. همچنین طول این مسیر زیاد نیست و نباید برای 10 روز بارش، از این مسیر بترسیم.